حسینیه معلی؛ رکوردار برنامه‌های محرمی 

نشست علمی تحلیل و بررسی برنامه حسینیه معلی صبح روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور عوامل این برنامه و تنی چند از مدیران مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار شد.
نشست علمی تحلیل و بررسی برنامه حسینیه معلی صبح روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه با حضور عوامل این برنامه و تنی چند از مدیران مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در سالن اجتماعات حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۸۸۹۵
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه

به گزارش خبرنگار جام جم، در این نشست تخصصی محسن شاکر نژاد رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما و برخی از کارشناسان این مرکز، مهدی بلوکات قائم مقام شبکه سه سیما و تنی چند از مدیران این شبکه، سید بشیر حسینی کارگردان، سعید ستودگان تهیه کننده، نجم الدین شریعتی مجری و سایر عوامل تولید برنامه حسینیه معلی حضور داشتند.

ابتدا محسن شاکر نژاد رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی ضمن تشریح اهداف نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما در خصوص برنامه‌های تلویزیونی بویژه برنامه پرمخاطب  حسینیه معلی گفت: از وظایف اصلی ما در این مرکز سنجش مخاطبان و جلب رضایت آنان است و در رابطه با برنامه حسینیه معلی هم باید اذعان کنم که به لطف الهی و مدد حضرت سیدالشهدا اباعبدا... الحسین (ع) این برنامه در فصل جدید که در ۱۳ قسمت در ایام محرم امسال روی آنتن شبکه سه سیما رفت، بیش از ۴۳ درصد مخاطب داشته است. این رکوردی در بین برنامه‌های محرمی صداوسیماست ودر واقع توانسته ۳۰ میلیون مخاطب را به خود جذب کند.

وی بااشاره به تهاجم فرهنگی بیش از ۲۰۰ شبکه تلویزیونی فارسی زبان ماهواره‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در این شرایط بسیار سخت ودر فضای رسانه‌های خارجی و مجازی بنحو احسن برنامه‌های بسیار خوب و بویژه برنامه‌های معارفی و دینی موفقی را مثل حسینیه معلی را در دست تولید و پخش داریم. این برنامه توانسته در بین برنامه‌های محرمی صداوسیما رکوردار شود واین در حالی محقق شده است که شبکه‌های بین المللی مثل بی بی سی، درصد مخاطبان شان در حال ریزش است.

شاکر نژاد همچنین در خصوص موفقیت برنامه حسینیه معلی افزود: دلیل استقبال مردم از این برنامه بخاطر تکنیک‌های فنی و حرفه‌ای ان نیست چراکه بعضی از برنامه‌های تولیدی رسانه ملی هم از نظر تکنیکی و فنی بالاتر هم هستند، اما نسبت به این برنامه توفیق کمتری در جامعه دارند. موفقیت برنامه حسینیه معلی صرفا بخاطر اخلاص و عنایت اهل بیت (ع) به این برنامه دینی است. 

رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در پایان صحبت هایش با بیان این مطلب که با توجه به تولید برنامه‌های تلویزیونی موفقی مثل حسینیه معلی توقع مخاطبان از رسانه ملی افزایش پیدا کرده است گفت: خداوند به دست اندرکاران و سازندگان برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی کمک کند تا در آینده برنامه‌های موفقی مثل حسینیه معلی تولید و پخش شود و مردم هم از تماشای برنامه‌های صداوسیما لذت ببرند. 

۳۰۰ سفر پیمایشی میدانی برای تولید حسینیه معلی

سید بشیر حسینی کارگردان برنامه حسینیه معلی در ادامه این نشست علمی با اشاره به دشواری‌ها و سختی‌های تولید برنامه حسینیه معلی ضمن قدردانی از همه عوامل تولید این برنامه گفت: ما برای تولید این برنامه معارفی و دینی بیش از ۳۰۰ سفر به روستا‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور داشتیم تا با آیین‌ها و سنت‌های عزاداری‌های امام حسین (ع) آشنا شویم و آن‌ها را در برنامه بیاوریم و به مردم نشان دهیم که البته در این مسیر با دشواری‌هایی مواجهه می‌شدیم. به لطف الهی و عنایت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه السلام، مردم با ما همکاری کردند و باید اذعان کنم که عوامل این برنامه بدون هیچ چشم داشت مالی و فقط به عشق به امام حسین (ع) شبانه روزی پای کار بودند. 

کارگردان برنامه حسینیه معلی با اشاره به اینکه سعی کردیم که با همه توان و بضاعت خودمان در خدمت این برنامه باشیم افزود: ضبط برنامه حسینیه معلی را هرروز با زیارت عاشورا آغاز می‌کردیم و شور و شوقی که برای تولید این برنامه شکل می‌گرفت بخاطر وجود حضرت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه السلام و همراهی ایشان با برنامه بود و تلاش ما این بوده که فضای واقعی هیات‌های عزاداری را در این برنامه حاکم کنیم. در واقع حسینیه معلی حسینیه‌ای در قالب رسانه بود که تقدیم مخاطبان شد و از طرفی هم سعی ما براین بود که حسینیه معلی به شکل یک مسابقه نباشد و با حضور ذاکران و داوران مذهبی تلاش شد که هیج موضوع رقابت در آن نباشد که الحمدالله برکام مردم ما شیرین آمد و از نظر کیفی و کمی هم برنامه‌ای موفق برای مخاطبان شد. انشالله همین روند را در مسیر سیدالشهدا (ع) در برنامه‌های آتی حسینیه معلی ادامه خواهیم داد. 

سید بشیر حسینی همچنین اظهار داشت: برنامه‌های مناسبتی مثل حسینیه معلی که با فرآیند‌های متعددی روبروست و نیاز به تحقیق و بررسی و سفر‌های زیاد به شهرستان‌ها و روستا‌ها دارد نیازمند به دبیرخانه دائمی است و در این رابطه همه باید کمک کنند. 

حسینیه معلی رقیب خودش است 

سعید ستودگان تهیه کننده برنامه حسینیه معلی هم در این نشست تخصصی و علمی با بیان اینکه موفقیت این برنامه را همراهی سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با این برنامه می‌دانم گفت: با آغاز تولید این برنامه در واقع یک اتفاق بسیار خوبی در شبکه سه سیما افتاد و نگاه متفاوتی نسبت به تولید آثار معارفی و دینی در رسانه ملی شکل گرفت. تولید برنامه حسینیه معلی در واقع باعث شد که برنامه‌های معارفی با کیفیت بهتری در سایر شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما و با شیوه و اهداف برنامه حسینیه معلی تولید شود که جای تقدیر و تشکر از دوستان و همکاران دارد. 

تهیه کننده حسینیه معلی با بیان اینکه رعایت موضوع روضه خوانی و رسانه برای ما در تولید این برنامه بسیار حائز اهمیت بود افزود: رعایت این دو مقوله باعث شد که برنامه موفقی از کار در بیاید و شاخص و پر مخاطب شود.

ستودگان همچنین گفت: ما سعی کردیم که در این برنامه به مفاهیم عاشورا و آن شور و شعور حسینی بطور ویژه بپردازیم و برای تولید با شجاعت وارد شدیم. علی رغم سختی‌ها و موانعی که برای ما پیش می‌آمد با توکل به خدا و با عنایتی که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نسبت به این برنامه داشتند کار‌ها بنحو احسن پیش رفت. برای افزایش کیفیت تولید این برنامه بهترین‌های ایران را انتخاب کردیم. 

تهیه‌کننده برنامه حسینیه معلی همچنین تاکید کرد: تاثیر تولید برنامه حسینیه معلی در جامعه ما بسیار بالاست و ما هم بالاترین تلاش خودرا کردیم که این برنامه در میان قشر‌های مختلف مردم برنامه‌ای موفق باشد که الحمدالله با نگاهی که حضرت فاطمه زهرا (س) و اهل بیت (ع) به این برنامه داشتند خداراشکر موفقیت بسیار خوبی داشتیم و این برنامه با درصد بالای استقبال مخاطبان روبرو شد و به ما انگیزه فراوانی داد. 

ستودگان همچنین گفت: امیدوارم که این برنامه در آینده بتواند آن تعداد از افرادی که با روضه امام حسین (ع) به نوعی قهر کرده اند به سر سفره اباعبدالله الحسین علیه السلام بازگرداند و همه آن‌ها سر سفره حضرت سیدالشهدا (ع) بنشینند. 

گفتنی است که در این نشست همچنین آزاده سالمی مدیر گروه علوم شناختی و اثر سنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما و نیز سید مهدی شریفی استاد دانشگاه تهران در رابطه با تحقق و پژوهش و اهداف نظرسنجی در رابطه با برنامه حسینیه معلی و همچنین موضوع نحوه روایت اشک و عاطفه در روضه امام حسین علیه السلام اهل بیت (ع) و معرفت اندیشی در تولید برنامه‌های معارفی در صداوسیما به تفصیل سخن گفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها